Україна Православна

...

Официальный сайт Украинской Православной Церкви

“Звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті”

“Звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті”

Тимчасова слідча комісія Верховної Ради України з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті, вивчивши матеріали щодо з’ясування причин загострення міжконфесійних відносин майже у 15 регіонах України, зокрема у Донецькій, Житомирській, Херсонській, Сумській, Тернопільській, Рівненській та інших областях, ретельно підійшла до розгляду усіх без винятку скарг та заяв.
Комісія Верховної Ради України залучала до розгляду даних звернень Генеральну прокуратуру України, Міністерство юстиції України, Державний департамент у справах релігії та інші державні органи і структури, яких стосувались проблеми стосовно порушення права громадян на свободу совісті.
Комісія і вище перелічені органи і структури провели відповідну роботу і встановили дійсно ряд порушень Конституції України та законів України про права громадян на свободу совісті.
Якщо за висновками у Донецькій, Житомирській, Херсонській, Сумській та інших областях дійсно мають місце конфліктні ситуації серед віруючих громад УПЦ та УПЦ КП і фактично не виявлено в цих регіонах прямого втручання органів виконавчої влади, то у Рівненській та Тернопільській областях дійсно мають місце грубі та системні порушення Конституції України та законів України з права громадян на свободу.

Рішення Тернопільської ОДА щодо релігійних громад УПЦ також мають упереджений характер. Прикладом дії місцевої влади в міжконфесійних конфліктах, що виникають навколо майна канонічної Української Православної Церкви, може слугувати ситуація, яка склалась у селі Рохманів Шумського району Тернопільської області. У селі триває міжконфесійний конфлікт навколо користування культовою спорудою — храмом Святої Тройці. Релігійна громада УПЦ є її законним користувачем вже більше ніж півсторіччя (підстави: договір 1946 р., рішення Тернопільського облвиконкому № 301 від 26 грудня 1991 р., яким культова споруда — церква Святої Тройці у с. Рохманів — передана у безоплатне користування релігійній громаді УПЦ).
Голова Тернопільської обласної державної адміністрації Стойко І.М. приймає розпорядження від 20.04.2005 р. № 180 про введення почергового користування храмом релігійними громадами УПЦ та УПЦ КП. При цьому вимоги законодавства України — вже існував законний користувач — до уваги не приймаються.
18.05.2005 р. та ж ОДА приймає розпорядження № 246, яким взагалі позбавляє права користування храмом релігійну громаду УПЦ — відміняє рішення Тернопільського облвиконкому № 301 від 26 грудня 1991 р.
У час, коли триває судове оскарження розпорядження голови Тернопільської ОДА від 20.04.2005 р. № 180 про введення почергового користування храмом релігійними громадами УПЦ та УПЦ КП села Рохманів, на виконання зазначеного розпорядження голова Шумської районної державної адміністрації Петрук В.А. приймає низку рішень відверто кримінального характеру: ігноруючи закони, які охороняють право власності (релігійна громада УПЦ є законним користувачем культової споруди і законним власником майна, яке в ній знаходиться), районна адміністрація проводить інвентаризацію майна релігійної громади УПЦ (без жодного на це права, навіть за відсутності представників законного власника), зриває на храмі замки і дає дозвіл відправляти релігійні обряди у храмі Святої Тройці села Рохманів релігійній громаді УПЦ КП.

Головою Рівненської обласної державної адміністрації Червонієм В.М. було видано більше 30 розпоряджень за період з квітня по листопад місяць цього року стосовно релігійних громад УПЦ та УПЦ КП:
від 08.04.2005 № 135 «Про передачу культової будівлі Свято-Преображенської церкви смт Оржів Рівненського району» в користування місцевій громаді УПЦ КП;
від 15.04.2005 № 149 «Про передачу культової будівлі та майна Свято-Троїцької церкви с. Милостив Рівненського району»;
від 27.05.2005 № 230 «Про передачу культової будівлі та дзвіниці в с. Завозів Острозького району»;
від 09.09.2005 № 413 «Про використання Свято-Успенської церкви в с. Дорогобуж Гощанського району»;
від 09.09.2005 № 415 «Про використання Свято-Богоявленського собору в м. Острозі»;
від 09.09.2005 № 417 «Про використання Свято-Петро-Павлівської церкви у с. Великі Межиричі Корецького району Рівненської області»;
від 20.10.2005 № 497 «Про повернення культових будівель Свято-Покровських церков та майна в селах Велика Омеляна та Грущвиця Перша Рівненського району»;
від 20.10.2005 № 498 «Про реєстрацію змін та доповнень до статуту релігійної громади», на підставі якого Свято-Воскресенську церкву м. Острога передано релігійній громаді УПЦ КП.
Незважаючи на те, що Верховна Рада України утворила тимчасову слідчу комісію з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті, Червоній В.М. видає чергове розпорядження за № 533 від 8 листопада 2005 року і в черговий раз порушує Конституцію та закон України.
Згідно із зазначеними розпорядженнями голови облдержадміністрації релігійним громадам УПЦ КП було передано майно (культові будівлі, дзвіниці тощо), яке багаторічно використовувалось релігійними громадами УПЦ на підставі рішень виконкому обласної ради та відповідних цивільно-правових договорів.
Зазначені розпорядження суперечать ст. ст. З, 525 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», ст. 3 Закону України «Про державну службу». Так, забороняється в односторонньому порядку розривати цивільно-правові договори, у відповідності до умов яких релігійні громади УПЦ Рівненської області володіють культовими спорудами. Використання майна релігійними громадами здійснюється на підставі цивільно-правових угод. У зв’язку з нерозірванням зазначених угод з релігійними громадами УПЦ такі угоди з громадами УПЦ КП не можуть бути укладені за визначенням.
Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 15.04.2005 № 149 «Про передачу культової будівлі та майна Свято-Троїцької церкви с. Милостив Рівненського району» було опротестовано прокуратурою Рівненської області. Проте обласна державна адміністрація в порушення ч. З ст. 21 Закону України «Про прокуратуру» про результати розгляду цього протесту прокуратуру не повідомила.
Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 27.05.2005 № 230 «Про передачу культової будівлі та дзвіниці в с. Завозів Острозького району» було опротестовано прокуратурою Рівненської області. Проте обласна державна адміністрація, в порушення ч. 3 ст. 21 Закону України «Про прокуратуру» про результати розгляду цього протесту прокуратуру не повідомила.
Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 20.10.2005 №497 «Про повернення культових будівель Свято-Покровських церков та майна в селах Велика Омеляна та Грушвиця Перша Рівненського району» прийняте всупереч ухвалі Верховного суду України від 27.01.2005 року.
При цьому в порушення ст. 14 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» в місячний термін не було розглянуто та прийнято відповідного рішення щодо заяви релігійної громади села Грушвиця про внесення змін до її статуту, що унеможливило забезпечення реалізації права релігійної громади на належне вчинення культу.
Стосовно зазначених розпоряджень у даний час тривають судові розгляди в різних судових інстанціях, у тому числі за позовами прокуратури. При цьому голова Рівненської обласної державної адміністрації здійснює тиск на суди Рівненської області.
У зазначених діях голови Рівненської обласної державної адміністрації по виданню незаконних розпоряджень вбачаються ознаки службових злочинів, передбачених ч. 2 ст. 161, ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 365, ч. 2 ст. 376 та ч. 2 ст. 382 Кримінального кодексу України.
Даний висновок підтверджується: 1. Перевірками прокуратури.
Так, відповідно до листа Генеральної прокуратури України від 24.11.2005 № 07/1/1-34111-05 від 24.11.2005 встановлено, що при виданні розпоряджень, про які йдеться, не враховані чинні охоронні договори. Зазначені розпорядження всупереч чинному законодавству не погоджені з релігійними громадами УПЦ.
Відповідно до листа прокуратури Рівненської області від 22.11.2005 № 07/1/1- 357с-05 встановлено, що Рівненську обласну державну адміністрацію судами різних рівнів залучено в якості відповідачів з питань, пов’язаних з виданням вищевикладених розпоряджень.
Відповідно до листа прокуратури Рівненської області № 07/6-34112-05 встановлено, що стосовно Свято-Успенської церкви в с. Дорогобуж укладено безстроковий охоронний договір з релігійною громадою УПЦ, який не було розірвано.
2. Постановами та ухвалами судів.
Відповідно до Постанови Рівненського міського суду по справі № 2-7013/2005 розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації від 15.04.2005 № 149 «Про передачу культової будівлі та майна Свято-Троїцької церкви с. Милостів Рівненського району» визнано незаконним.
Відповідно до Постанови Рівненського міського суду по справі № 2-6258 розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації від 27.05.05 № 230 «Про передачу культової будівлі та дзвіниці в с. Завозів Острозького району» визнано незаконним.
3. Довідкою «Про результати комплексного вивчення робочою
групою Міністерства юстиції України за дорученням уряду причин
загострення міжконфесійних відносин у Рівненській області».
Дана довідка підписана представниками МВС України, Міністерства юстиції України та Головного управління державної служби України і підтверджує незаконність дій голови Рівненської обласної державної адміністрації Червонія В.М. щодо передачі майна УПЦ в користування УПЦ КП.
4. Звернення Ради суддів апеляційного та місцевих судів Рівненської області надійшло до Президента України, Голови Верховної Ради України, Верховного суду України та до нашої комісії.
У зазначеному зверненні йдеться про вчинення тиску на суди Рівненської області головою Рівненської обласної державної адміністрації Червонієм В.М.
Усупереч викладеним фактам Президентом України відповідно до ч. 2 ст. 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» незаконні розпорядження на даний час не скасовані, прокуратурою не вжито належних заходів по усуненню порушень закону, не надано правової оцінки діям голови Рівненської обласної державної адміністрації, у тому числі в порядку статті 97 КПК України.
Виходячи з викладеного, Тимчасова слідча комісія вважає встановленим наступне:
у діях голови Рівненської обласної державної адміністрації
Червонія В.М. наявні ознаки злочинів, передбачених ч. 2 ст. 161, ч. 2 ст. 364,
ч. 3 ст. 365, ч. 2 ст. 376 та ч. 2 ст. 382 Кримінального кодексу України,
службовими особами прокуратури Рівненської області недбало
проведено перевірку дій голови Рівненської обласної державної
адміністрації Червонія В.М. та не вжито належних прокурорсько-слідчих
заходів у порядку ст. 97 КПК України.