Україна Православна

...

Официальный сайт Украинской Православной Церкви

27.12.2005. КИЕВ. Губернатор Ровенщины Василий Червоний уверен, что нарушение прав православных верующих не является основанием для освобождения его от губернаторской должности

Как сообщает агентство «Униан», в интервью телеканалу «Ривне-1» Василий Червоний заявил, что постановление Верховной Рады, рекомендующее Президенту уволить его с должности главы облгосадминистрации, не будет иметь никаких последствий. Червоний снова продемонстрировал полное пренебрежение к украинским законам и высшему органу законодательной власти – Верховной Раде. А свои противоправные действия в отношении к Украинской Православной Церкви губернатор оправдал … любовью к Украине, ради которой он и творит беззакония, способствую захвату раскольниками-филаретовцами храмов канонической Православной Церкви. Вот такая у губернатора странная любовь к стране, основанная на попрании ее законов и прав граждан.
Напомним, что на прошлой неделе Верховная Рада 240 голосами «за» приняла постановление, рекомендующее Президенту Виктору Ющенко уволить Василия Червония за нарушения прав православных верующих. Приводим постановление парламента, отчет Временной следственной комиссии по вопросам расследования фактов нарушения прав граждан на свободу совести и мнения народных депутатов по поводу противоправных действий Василия Червония.
“Постанова Верховноъ Ради “Про звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування фактів порушення прав громадян на свободу совісті»
Заслухавши та обговоривши звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування фактів порушення прав громадян на свободу совісті Верховная Рада України постановляє :
Звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування фактів прав громадян на свободу совісті ( далі- Тимчасова слідча комісія ) взяти до відома.
Визначити наявність випадків порушення посадовими особами місцевих органів виконавчої влади чинного законодавства України в процесі вирішення питань, повязаних із передачею культових будівель та майна релігійним громадам, що спричиняє загострення міжконфесійних відносин.
Рекомендувати Президенту України звільнити з займаної посади головуРівненської обласної државної адміністрації Червонія В. М. у звязку системним порушенням ним Конституції України і законів України з питань порушення прав громадян на свободу совісті.
Рекомендувати Президенту України притягти до відповідальності голову Тернопільської обласної державної адміністрації Стойка І. М., та голову Шумської районної державної адмвністрації Тернопільської області у звязку з порушення ними Конституції України і законів України.
Тимчасовій слідчій комісії передати матеріали розслідування до Генеральної прокуратори України для вирішення питання про притягненя до відповідальності посадових осіб, дії яких призвели до порушень права громадян на свбоду совісті.
Запропонувати Генеральній прокураторі України:
здійснити перевірку фактів, представлених Тимчасової слідчою комісією;
посилити нагляд за дотриманням законодавства України щодо свободи совісті та діяльності релігійних громад.
Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Тисмчасову комісію, повноваження якої продовжити до реалізації зазначених у постанові заходів. Голова Верховної Ради України В. Литвин»

“Звіт Тимчасової слідчої коміси Верховної Ради України з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті”
Тимчасова слідча комісія Верховної Ради України з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті, вивчивши матеріали щодо з’ясування причин загострення міжконфесійних відносин майже у 15 регіонах України зокрема Донецькій, Житомирській, Херсонській, Сумській, Тернопільській, Рівненській та інших областях, комісія ретельно підійшла до розгляду усіх без винятку скарг та заяв.
Комісія Верховної Ради України залучала до розгляду даних звернень Генеральну прокуратуру України, Міністерство юстиції України, Державний департамент у справах релігії та інші державні органи і структури яких стосувались ці проблеми стосовно порушення права громадян на свободу совісті.
Комісія разом з вище переліченими органами та структурами провели відповідну роботу, встановили дійсно ряд фактів порушень конституції України та законів України з питань порушення права громадян на свободу совісті.
Якщо за висновками у Донецькій, Житомирській, Херсонській, Сумській та інших областях дійсно мають місце конфліктні ситуації серед віруючих громад УПЦ та УПЦ КП і фактично невиявлено в цих регіонах прямого втручання органів виконавчої влади, то у Рівненській та Тернопільській областях, дійсно мають місце грубі та системні порушення Конституції України та законів України з права громадян на свободу
Дослідивши зібрані докази комісія інформує про наступне: Тернопіль.
Рішення Тернопільської ОДА голова Стойко також мають упереджений характер, щодо релігійних громад УПЦ. Прикладом дії місцевої влади в міжконфесійних конфліктах, що виникають навколо майна канонічної Української Православної Церкви, може слугувати ситуація, яка склалась у селі Рохманів Шумського району Тернопільської області. В селі триває міжконфесійний конфлікт навколо користування культовою спорудою — Храмом Святої Трійці.
Релігійна громада УПЦ є законним користувачем вже більше ніж півсторіччя (підстави: договір 1946р., рішення Тернопільського облвиконкому № 301 від 26 грудня 1991 р., яким культова споруда — Церква Святої Трійці у с. Рхоманів передана у безоплатне користування релігійній громаді УПЦ).
Голова Тернопільської обласної державної адміністрації Стойко І. М. приймає розпорядження від 20.04.20005 р. № 180 про введення почергового користування Храмом релігійними громадами УПЦ та УПЦ КП. При цьому вимоги законодавства України — вже існував законний користувач -до уваги не приймаються.
18.05. 2005р. таж ОДА приймає розпорядження № 246, яким взагалі позбавляє права користування Храмом релігійну громаду УПЦ — відміняє рішення Тернопільського облвиконкому № 301 від 26 грудня 1991 р.
В час, коли триває судове оскарження розпорядження голови Тернопільської ОДА від 20.04.2005 р. № 180 про введення почергового користування Храмом релігійними громадами УПЦ та УПЦ КП села Рохманів, на виконання зазначеного розпорядження голова Шумської районної державної адміністрації Петрук В. А. приймає низку рішень відверто кримінального характеру: ігноруючи закони, які охороняють право власності (релігійна громада УПЦ є законним користувачем культовою спорудою і законним власником майна, яке в ній знаходиться), районна адміністрація проводить інвентаризацію майна релігійної громади УПЦ (без жодного на це права, навіть за відсутності представників законного власника), зриває на Храмі замки і дає дозвіл відправляти релігійні обряди у Храмі Святої Трійці села Рохманів релігійній громаді УПЦ КП.
Рівне
Головою Рівненської обласної державної адміністрації Червонієм В.М. було видано більше 30 розпоряджень за період з квітня по листопад місяць цього року, що стосується релігійних громад УПЦ та УПЦ ЮТ.
від 08.04.2005 № 135 «Про передачу культової будівлі Свято-Преображенської церкви смт. Оржів Рівненського району» в користування місцевій громаді УПЦ КП;
від 15.04.2005 № 149 «Про передачу культової будівлі та майна Свято-Троїцькій церкви с. Милостив Рівненського району»;
від 27.05.2005 № 230 «Про передачу культової будівлі та дзвіниці в с. Завозів Острозького району»;
від 09.09.2005 № 413 «Про використання Свято-Успенської церкви в с. Дорогобуж Гощанського району»;
від 09.09.2005 № 415 «Про використання Свято-Богоявленського собору в м. Острозі»;
від 09.09.2005 № 417 «Про використання Свято- Петро- Павлівської церкви у с. Великі Межиричі Корецького району Рівненської області»;
від 20.10.2005 № 497 «Про повернення культових будівель Свято-Покровських церков та майна в селах Велика Омеляна та Грущвиця Перша Рівненського району»;
від 20.10.2005 № 498 «Про реєстрацію змін та доповнень до статуту релігійної громади», на підставі якого передано Свято-Воскресенську церкву релігійної громади УПЦ КП м. Острога.
Не дивлячись на те, що Верховна Рада України утворила тимчасовоу слідчу комісію з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті, Червоній В.М. видає чергове розпорядження за № 533 від 8 листопада 2005 року і в черговий раз порушує Конституцію та закон України
Згідно із зазначеними розпорядженнями голови облдержадміністрації релігійним громадам УПЦ КП було передано майно (культові будівлі, дзвіниці тощо), яке багаторічно використовувалось релігійними громадами УПЦ на підставі рішень виконкому обласної ради та відповідних цивільно-правових договорів.
Зазначені розпорядження суперечать ст. ст. З, 525 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», ст. З Закону України «Про державну службу». Так, забороняється в односторонньому порядку розривати цивільно-правові договори, у відповідності до умов яких релігійні громади УПЦ Рівненської області володіють культовими спорудами. Використання майна релігійними громадами здійснюється на підставі цивільно-правових угод. У зв’язку з не розірванням зазначених угод з релігійними громадами УПЦ такі угоди з громадами УПЦ КП не можуть бути укладені за визначенням.
Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 15.04.2005 № 149 «Про передачу культової будівлі та майна Свято-Троїцькій церкви с. Милостив Рівненського району» було опротестовано прокуратурою Рівненської області. Проте обласна державна адміністрація впорушення ч. З ст. 21 Закону України «Про прокуратуру» про результати розгляду цього протесту прокуратуру не повідомила.
Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 27.05.2005 № 230 «Про передачу культової будівлі та дзвіниці в с. Завозів Острозького району» було опротестовано прокуратурою Рівненської області. Проте, обласна державна адміністрація, в порушення ч. З ст. 21 Закону України «Про прокуратуру» про результати розгляду цього протесту прокуратуру не повідомила.
Розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 20.10.2005 №497 «Про повернення культових будівель Свято-Покровських церков та майна в селах Велика Омеляна та Грушвиця Перша Рівненського району» прийняте всупереч ухвалі Верховного Суду України від 27.01.2005 року.
При цьому в порушення ст. 14 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» в місячний термін не було розглянуто та прийнято відповідного рішення щодо заяви релігійної громади села Грушвиця Перша про внесення змін до її статуту, що унеможливило забезпечення реалізації права релігійної громади на належне вчинення культу.
Стосовно зазначених розпоряджень у даний час тривають судові розгляди в різних судових інстанціях, у тому числі за позовами прокуратури. При цьому голова Рівненської обласної державної адміністрації здійснює тиск на суди Рівненської області.
У зазначених діях голови Рівненської обласної державної адміністрації по виданню незаконних розпоряджень вбачаються ознаки службових злочинів, передбачених ч.2 ст. 161, ч. 2 ст. 364, ч. З ст. 365, ч.2 ст. 376 та ч. 2 ст. 382 Кримінального кодексу України.
Даний висновок підтверджується: 1. Перевірками прокуратури.
Гак, відповідно до листа Генеральної прокуратури України від 24.11.2005 № 07/1/1-34111-05 від 24.11.2005 встановлено, що при виданні розпоряджень, про які йдеться, не враховані чинні охоронні договори. Зазначені розпорядження всупереч чинному законодавству не погоджені з релігійними громадами УПЦ.
Відповідно до листа прокуратури Рівненської області від 22.11.2005 № 07/1/1- 357с-05 встановлено, що, Рівненську обласну державну адміністрацію судами різних рівнів залучено в якості відповідачів з питань пов’язаних з виданням вищевикладених розпоряджень.
Відповідно до листа прокуратури Рівненської області № 07/6-34112-05 встановлено, що стосовно Свято-Успенської церкви в с. Дорогобуж укладено безстроковий охоронний договір з релігійною громадою УПЦ, який не було розірвано.
2. Постановами та ухвалами судів.
Відповідно до Постанови Рівненського міського суду по справі № 2-7013/2005 розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації від 15.04.2005 № 149 «Про передачу культової будівлі та майна Свято-Троїцькій церкви с. Милостів Рівненського району» визнано незаконним.
Відповідно до Постанови Рівненського міського суду по справі № 2-6258 розпорядження Рівненської обласної державної адміністрації від 27.05.05 № 230 «Про передачу культової будівлі та дзвіниці в с. Завозів Острозького району» визнано незаконним.
3. Довідкою «Про результати комплексного вивчення робочою
групою Міністерства юстиції України за дорученням Уряду причин
загострення міжконфесійних відносин у Рівненській області».
Дана довідка підписана представниками МВС України, Міністерства юстиції України та Головного управління державної служби України і підтверджує незаконність дій голови Рівненської обласної державної адміністрації Червонія В.М. щодо передачі майна УПЦ в користування УПЦКП. 4. Звернення Ради суддів Апеляційного та місцевих судів Рівненської області надійшло до Президента України, Голови Верховної Ради України, Верховного суду України та до нашої комісії’.
У зазначеному зверненні йдеться про вчинення тиску на суди Рівненської області головою „Рівненської обласної державної адміністрації Червонієм В.М.
Усупереч викладеним фактам Президентом України відповідно до ч. 2 ст. 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» незаконні розпорядження на даний час не скасовані, прокуратурою не вжито належних заходів по усуненню порушень закону, не надано правової оцінки діям голови Рівненської обласної державної адміністрації, у тому числі в порядку статті 97 КПК України.
Виходячи з викладеного, Тимчасова слідча комісія вважає встановленим наступне:
у діях голови Рівненської обласної державної адміністрації
Червонія В.М. наявні ознаки злочинів, передбачених ч.2 ст. 161, ч. 2 ст. 364,
ч. З ст. 365, ч.2 ст. 376 та ч. 2 ст. 382 Кримінального кодексу України,
службовими особами прокуратури Рівненської області недбало
проведено перевірку дій голови Рівненської обласної державної
адміністрації Червонія В.М. та не вжито належних прокурорсько-слідчих
заходів у порядку ст. 97 КПК України.

Коментарі народних депутатів України:
Нестор Шуфрич, фракція СДПУ(о): «Мы отправили в комиссию своих представителей. За нарушение прав верующих высокими государственными чиновниками поднимался вопрос впервые. Я лично считаю, что нарушения очень серьезные и что Червония нужно немедленно увольнять и привлекать к ответственности. Если этого не сделает Ющенко, то в январе это сделаем мы. Аналогичная ситуация по Тернопольской области. Мы приняли рекомендации и они должны быть исполнены Ющенко, если он чувствует ответственность за ситуацию в этом регионе”.

Павло Сулковський, фракція “Регіони України”: “Справа у тому, що ще у 1991-1992 роках окремі недолугі політики втручались у справи Церкви. Зокрема, на Рівненщині і на Західній Україні цим займався Червоній, який нині посідає високу чиновницьку посаду. Наш Президент губернаторами Рівненської і Тернопільської областей призначив Червонія і Стойка. Першого від Української Народної Партії, а другого — від Народного Руху. Вони там по сусідству, на мій погляд, почали змовлятись і приймати незаконні антиконституційні розпорядження від імені обласних адміністрацій. За півроку Василь Червоній на Рівненщині видав більше тридцяти розпоряджень, які порушували Конституцію і закони України з прав людини на свободу совісті. У моєму окрузі в Острозі також звели дві громади до конфлікту. У Воскресенському храмі більше ста років, а у міському соборі більше пятисот літ правили і служили Богу українські православні віруючі. Майно, згідно розпоряджень Рівненської обласної Ради знаходилось у власності віруючих. Проте нещодавно Червоній відмінив колегіальне рішення обласної Ради і видав розпорядження передати цей храм “київському патріархату”. Коли на третій день побили двох матушок від УПЦ, а одному віруючому викрутили в плечі руку, я відразу виїхав.
Звернувся до Віктора Федоровича Януковича, розповівши про непросту ситуацію, з проханням підтримки, оскільки на Рівненщині я один депутат від “Партії Регіонів”. Нині я йому вдячний і вважаю, що православні віруючі повинні молитись за таких політиків, бо він єдиний серед усіх лідерів українських партій, звернувся з заявою до Президента і українського народу, з проханням негайно втрутитись і не допускати розкручування ворожнечі на міжконфесійному підгрунті.
Верховна Рада прислухалась до фракції “Партії Регіонів”, і мені як представнику регіону доручили займатись даним питанням. Було створено слідчу комісію, в котру ввійшли двадцять народних депутатів. Ми найзвичайно плідно попрацювали. Одинадцять із двадцяти членів прагнули відшукати істину і справедливість, а девять народних депутатів, які ввійшли від Народного Руху і УНП та підтримують нинішнього Президента, постійно заважали її роботі, і зривали засідання, які я організовував у парламенті.
Проте, з Божою допомогою, нам вдалось доручити Генеральній прокуратурі, Міністерству юстиції і Державному департаменту з релігійних питань, іншим державним скруктурам і органам, розляд цих питань. Не тільки на Рівненщині і у Тернопільській області. Ми розглянули багато звернень, які надходили з Київської, Сумської, Херсонської, Миколаївської, Донецької, Луганської, Житоимирської областей та інших регіонів. Комісія справедливо підійшла до розгляду кожного питання. Скажу відверто, є конфлікти по усій Україні, але у переважній більшості — це скандали поміж громадами, суперечки за церковне майно. Але у Рівненській і Тернопільській областях комісії вдалось встановити факти грубого втручання виконавчої влади. На Рівненщині видали близько тридцяти розпоряджень, на Тернопільщині менше, але також достатньо.
Як голова комісії, я на минулому тижні дав звіт, але у той день було мало депутатів, і постанову ми не могли втілити у життя. Віце-спікер Парламенту Адам Мартинюк переніс мою доповідь на пізніший термін. За цей час деякі депутати внесли поправки, змінивши попередній проект. Двісті сорок народних обранців підтримали проект постанови. Я ще ніколи не бачив, щоб народні депутати, практично усі, хто знаходився у залі, після прийняття рішення, аплодували стоячи. Настільки усі прагнули відновити справедливість.
Вважаю це величезним подарунком не тільки Українській Православній Церкві, але й усьому українському суспільству. Православні, я переконаний, моляться за наше здравіє, моляться за Україну, за її прекрасне майбуття. Виступаючи у парламенті напередодні Нового Року і Різдва Христового я наголосив на цьому моменті, і подякував колегам з інших партій, за те, що завдяки їх зусиллям православні можуть спокійно зустріти різдв’яні свята. Нехай вірні памятають, що ми, “Партія Регіонів” — як політична сила, завжди будемо стояти на сторожі, захищатимемо мир і спокій в Україні, і не допустим ніяких політиків, ні з виконавчої влади, ані інших, втручатись у церковні справи.
Що парламент вимагає своєю постановою? По-перше: від Президента — негайно усунути Василя Червонія з посади голови Рівненської обласної держадміністрації, який системно, на протязі року порушував Закони і Конституцію України з прав людини (право на свободу совісті). По відношенню до Тернопільського голови (оскільки він зробив менше порушень), вимагається притягти його до адміністративної відповідальності. Те ж саме стосується голови Шумської райдержадміністрації пана Петрука, який на основі розпорядження Тернопільської облдержадміністрації видав ряд злочинних і протизаконних розпоряджень відносно храму у селі Рохманів Шумського району. Звідти, уже півроку у палатці під Верховною Радою живуть православні віруючі.
Найголовніше те, що парламент підтримав пропозицію взяти під контроль виконання постанови і залишити комісію до тих пір, поки рішення не буде реалізоване. Я повинен ще раз прозвітувати українському народу, що наша постанова втілена у життя у повному обсязі. У тому разі, коли Президент не виконає нашої постанови, я, як голова, залишаю за собою право від імені парламенту інформувати український народ, що Президент Віктор Ющенко бере на себе повну відповідальність, і у цих усіх конфліктах стає заручником №1, тому що не вживає ніяких заходів і не наводить у державі порядок”.

Іван Бокій, фракція соціалістів: “Ми виступаємо проти того, щоб починались міжконфесійні війни. Від цього користі суспільству мало. Можна говорити про об’єднання Церков чи інші об’єднавчі ініціативи, але втручатися в діяльність Церкви владі, а тим більше губернатору, тим паче робити це насильницькими методами, неприпустимо. У даному випадку можливий тільки один шлях — переконання та нормальна дискусія.
Безумовно, ми виступили проти екстремізму держави по відношенню до Церкви у розвязанні релігійних проблем. Екстремізм, можливо, більше підходить для воєн, Розумні люди, воюючи, стараються вирішувати багато проблем у ході переговорів. Відносно оприлюднення конкретних призвіщ, я скажу так: “Якщо ти береш на себе такі функції, то повинен нести персональну відповідальність”. Це рішення ніяк не суперечить співробітництву певних політичних сил (ми у коаліції з тими, що сьогодні знаходяться при владі), але це не означає, що потрібно захищати кожен неправильний крок будь-якого державного чиновника. Ми виступаємо за правду і справедливість.”