Україна Православна

...

Официальный сайт Украинской Православной Церкви

КИЇВ. Юридичний відділ про останній законопроект щодо заборони УПЦ: Не відповідає нормам міжнародного права, Конституції України та є дискримінаційним

У Синодальному юридичному відділі Української Православної Церкви надали коментар з приводу законопроекту №10126 «Про внесення зміни до статті 16 Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації”», який подано депутатом Потураєвим М.Р. та іншими народними депутатами України. Про це повідомляє Пресс-служба УПЦ з посиланням на law.church.ua.

Як зазначається, факт обґрунтування ініціаторами законопроекту необхідності його прийняття лежить виключно в контексті, направленому на припинення діяльності релігійних організацій, які належать до Української Православної Церкви.

«Достатньою необхідністю для цього, на думку авторів закону, є наявність кримінальних проваджень стосовно 65 священнослужителів Української Православної Церкви. Слід звернути увагу, що мова йде не про законні обвинувальні вироки суду, що набрали сили, а просто про наявність факту досудового розслідування. Тут навіть не наводиться, з якого приводу, стосовно саме яких осіб, за підозрою у вчиненні яких саме можливих правопорушень здійснюється досудове розслідування», — підкреслюють у Юридичному відділі.

У зв’язку із цим юристи УПЦ наголошують, що така позиція на рівні суб’єкта законодавчої ініціативи виглядає антиконституційною та протизаконною.

«В цьому контексті необхідно нагадати всім законотворцям положення статті 62 Конституції України, відповідно до якої особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду, проте, вочевидь, автори законопроекту не користуються нормами основного закону під час законопроектної діяльності», — йдеться у коментарі.

Окрім того, в Юридичному відділі нагадали, що, як вбачається із наведених положень існуючих норм статті 16 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», закон вже містить підстави для припинення діяльності релігійної організації в судовому порядку.

«Виходячи із викладеного, можна стверджувати, що встановити та довести в судовому порядку визначені в статті 16 закону підстави для припинення діяльності релігійної організації, а саме Української Православної Церкви, неможливо внаслідок відсутності таких порушень, а тому автори законопроекту і придумали альтернативний спосіб кримінального переслідування саме релігійних організацій УПЦ — через внесення додаткових змін в законодавство», — наголошується далі.

В Синодальному юридичному відділі УПЦ пояснюють, для чого вносять такі зміни в закон попри те, що закон вже містить підстави для припинення діяльності релігійної організації в судовому порядку.

«Відповідь дуже проста — суд може застосувати захід в вигляді ліквідації юридичної особи за наявності доведеного вчиненого кримінального правопорушення виключно у випадку, якщо злочин вчинено особою, увага — від імені та в інтересах юридичної особи та якщо він призвів до отримання нею неправомірної вигоди або створив умови для отримання такої вигоди, або був спрямований на ухилення від передбаченої законом відповідальності. Тобто норма, запропонована в законопроекті, суперечить вже існуючому правовому механізму, встановленому Державою в кримінальному законодавстві. Але ініціаторів законопроекту норма кримінального кодексу не турбує, вони знайшли вихід, як її обійти: просто додати ще одну норму в інший закон, щоб, як вони і вказали в пояснювальній записці, саме ліквідувати Українську Православну Церкву», — зауважується у коментарі.

Підсумовуючи викладене, у Юрвідділі УПЦ зазначають: «Вищевказаний законопроект в існуючому вигляді можливо розглядати виключно як такий, що з’явився із метою реалізації власних особистих інтересів чи в інтересах третіх осіб і такий, що буде сприяти розпалюванню ворожнечі та нетерпимості на релігійному ґрунті в Україні і поділяти громадян України за релігійною ознакою, чим порушується законодавча заборона, визначена статтею 35 Конституції України, на встановлення будь-яких переваг або обмежень однієї релігії, віросповідання чи релігійної організації щодо інших».

У коментарі звертають увагу на те, що 4 жовтня 2023 року Управління верховного комісара ООН з прав людини визнало заходи влади проти УПЦ як порушення прав людини та закликають «народних депутатів України не включати законопроект №10126 від 05.10.2023 року до порядку денного та не виносити його на голосування, як такий, що не відповідає нормам міжнародного права, Конституції України та направлений на дискримінацію громадян України — віруючих УПЦ і заборону діяльності частини українського суспільства — релігійних організацій УПЦ».