Україна Православна

...

Официальный сайт Украинской Православной Церкви

ГРЕЦІЯ. «Українське питання» викликало розкол в Елладській Церкві – грецькі ЗМІ

Священники та миряни Елладської Церкви вимагають від своїх ієрархів відповіді щодо їхнього рішення про визнання «ПЦУ» — прийняття в лоно Церкви розкольників та ігнорування проблем канонічної УПЦ у зв’язку з таким рішенням. Про це повідомляє Інформаційно-просвітницький відділ УПЦ з посиланням на грецькі ЗМІ.

Про те, що в Елладській Православній Церкві виник розкол навколо «українського питання», відзначили у виданні vimaorthodoxias.gr.

Особливо серйозним, на думку журналістів, є епізод, який стався під час святкування дня пам’яті святого Нектарія Егінського, коли настоятелька Свято-Троїцького монастиря ігуменя Фекла заявила, що людей у рясах, що видають себе за священників, не те що служити, але і поклонитися святиням не пустить.

Аналогічний випадок відмови співслужити з «духовенством» ПЦУ стався в Патрах, через що «ієрархам» і «кліру» нової церковної структури довелося радикально змінити свій маршрут, нагадали в грецькому виданні.

Читайте також: У Греції «ієрархів ПЦУ» не допустили до звершення Літургій

Сайт orthodoxostypos опублікував відкритий лист керівника центру патристичних видань в Афінах протопресвітера Іоана Діотіса, який звернувся до глави Елладської Православної Церкви з проханням надати йому для вивчення матеріали, згідно з якими комісії ЕПЦ прийшли до висновку про можливість визнання «ПЦУ».

Іоанн Діотіс підкреслив, що є необхідність звернутися саме в публічній формі. Він заявив, що звертається як священнослужитель, богослов, журналіст, письменник і видавець, дослідивши українську кризу і готуючись до редагування матеріалів в книзі про дії патріарха Варфоломія.

Діотіс вважає, що огляд не буде повним, якщо йому не наддадуть обґрунтування, на які спиралися в ЕПЦ, коли приймали рішення на користь «ПЦУ».

«Синод оприлюднив тільки висновки комісій. Канонічні, церковні та історичні критерії цього відкриття залишаються невідомими », — пише протопресвітер про «легковажне і безвідповідальне обговорення» цього питання.

Він уточнює, що неясні документи, за якими були реабілітовані учасники цього процесу в Україні, в тому числі судові. Їх, за його словами, повинні були отримати всі патріархати і Помісні Церкви. «Патріарх зобов’язаний оприлюднити такий процес», — пише Діотіс, припускаючи, що його звернення Патріарх проігнорує.

Сайт «Кatanixi» передає слова протоієрея Матфея Вулканеску з Пірейської митрополії Елладської Православної Церкви, який вважає, що Епіфанія Думенка не можна називати мирянином, тому що він – поза Церквою.

На думку священника, Епіфаній Думенко, якого «ми звикли називати мирянином…в дійсності є розкольником і не має священства».

Він підкреслив, що «коли ми говоримо “миряни” (гр. λαϊκός), це означає “людина, яка є членом Церкви Христової і була миропомазана при хрещенні святим миром”. У цьому сенсі, мирянин – не священнослужитель, не єпископ, не священник, не диякон, але у нього є “царське священство”. І він повною мірою є членом Церкви Христової».

Однак, вважає протоієрей Матфей, у випадку Епіфанія Думенка «мова йде не про мирянина, а про людину, що є розкольником, який не належить Церкві Христовій».

Отець Матфій запитує: «Коли людина, яка співслужить Вселенському Патріарху, або сам Вселенський Патріарх згадує ім’я розкольника, а в цій Літургії бере участь Архієпископ Ієронім і розділяє з ним спільну Чашу, то це аналогічно тому, якби Патріарх Варфоломій включив у диптихи Папу Франциска й поминав його на Літургії. Хіба це не те ж саме?».

Священнослужитель нагадав, що «розкол і єресь є поза Церквою. І якщо призвідники розколу намагаються словом або ділом зобразити з себе православних, це нічого не змінює. І навіть якби вони не співслужили з уніатами, це все одно нічого б не змінило, вони все одно були б поза Церквою».

Священник запитує, чи не слід вважати архієпископа Афінського Ієроніма розкольником, якщо він брав участь у поминанні «Епіфанія, який не має священного сану?».

Крім того 23 жовтня 2019 року в рамках серії заходів під назвою «Православне втручання» у залі «Православного християнського товариства святого Йосипа Ісихаста» відбувся виступ протопресвітера Ангелоса Ангелакопулоса «Останні події з українського питання».

Отець Ангелос нагадав присутнім, що в одній з його статей мова йде про те, що «патріарх Варфоломій застосовує зараз новий метод, нову тактику. Якщо досі він наділяв статусом Церкви єресі, то тепер він почав вводити в Церкву ще й розколи, а також людей, які не мають до Неї ніякого відношення, тощо».

10 листопада, під час недільної літургії в християнській громаді Птолемаїди група мирян з міста Флоріна написала митрополиту Неакрінійському і Каламарійському Елладської Православної Церкви Іустину (Бардакасу) лист з «українського питання», повідомляє грецький сайт «Віма Ортодоксія».

Крім цього, віряни поширили близько 300 листівок із текстом листа, а представник тих, хто підписалися під текстом листа, особисто вручив його митрополиту Іустину. Копія листа була також відправлена митрополиту Флоринському Феокліту.

У листі миряни висловлюють «найглибше горе й біль за новий Великий розкол у Православ’ї за останні 1000 років». На їхню думку, «патріарх Варфоломій, служитель геополітичних інтересів Америки зробив нечувану дію – надав «автокефалію» невисвяченим, анафематствуваним, самопроголошеним розкольникам України!».

Підписанти впевнені, що «він не мав права робити це, по-перше, тому що Україна не перебуває в канонічній юрисдикції Вселенського Патріархату», а по-друге, тому що він не мав права відновлювати анафематствуваних розкольників, оскільки таке право має тільки той, хто їх анафематствував. Більш того, вони підкреслюють, що «розкольники жодного разу не пошкодували і не покаялися!».

Миряни пишуть, що «на жаль, минулого місяця Церква Греції перша визнала цю псевдо-церкву». Вони нагадують, що передували визнанню візити посла США Джеффрі Пайєта до архієпископа Ієроніма й митрополита Навпактського Ієрофея (Влахоса), «чия риторика вплинула на всю ієрархію».

Крім того миряни вважають, що в церковні синодальні комітети, які розглядали «українське питання», увійшли ієрархи, які симпатизують екуменізму і розкольникам.

Автори листа наголосили, що «за винятком Константинопольського патріархату, який є винуватцем цього канонічного злочину, Церкви Греції та Олександрії, решта одинадцять Помісних Церков підтримують канонічну Церкву України, яка піддається постійному переслідуванню з боку державної влади: терпить насильство, захоплення храмів і т. д.!».

Миряни впевнені, що митрополити Елладської Церкви замість того, щоб підтримати канонічну Церкву проти цього «несправедливого переслідування», самі виявилися «на стороні… переслідувачів!».

Вони запитують: «Куди ви прибрали переслідувану Церкву з 12 000 парафій? Це як скасувати Церкву Греції і замість неї визнати старостильників!».

Підписанти нагадують ієрархам, що «протягом багатьох років Україна перебуває на межі цивільного загоряння». Вони запитують: «Чи не приходило вам на думку, що своїм вчинком ви можете запалити фатальну іскру конфлікту в країні, в якій існують дві паралельні юрисдикції, ворожі одна одній?».

Вони вважають, що миряни мають право знати про те, що відбувається в Церкві Греції і те, які рішення приймаються на Синоді ієрархії, тому що «ви повинні розуміти, що Церква – це не тільки ви, архієреї. Церква – це Тіло Христове, це духовенство й люди. І ви не маєте права тримати в невіданні членів Церкви, особливо в таких серйозних питаннях».

Автори листа заявляють, що ієрархи, які підтримали ПЦУ, «стали моральними злочинцями і винуватцями колосального розколу – і не в місті або автокефальній Церкві, але в усьому Православ’ї!».

Вони запитують свого архієрея: «Чи не боїтеся Бога, Високопреосвященніший? Вам все одно, яку відповідь ви дасте завтра на Страшному Суді Христа? Вас це не лякає? Ви пам’ятаєте слова святителя Іоанна Златоуста, що гріх розколу не змивається навіть мученицькою кров’ю?».

Миряни продовжують: «Ви розумієте, що і ви, і священнослужителі, які підтримують зв’язок з людьми, які не тільки перебувають поза Церквою, але і анафематствувані, також ставите себе поза спілкуванням? І якщо ви хочете слідувати за патріархом на край духовної прірви, то в чому винні прості віряни, яких ви тягнете разом з собою?».

Автори листа підкреслюють, що «Церква Греції перебуває в серйозній небезпеці. Важке падіння Церкви!». Саме тому вони вважають, що 11 Помісних Церков повинні будуть обов’язково зібратися на Всеправославний Собор «для вирішення цієї дуже серйозної проблеми, і не виключено, що Грецька Церква і Вселенський патріархат будуть засуджені як розкольники!».

Якщо це трапиться, кажуть миряни, то «це матиме жахливі наслідки: таїнства стануть недійсними, люди не зможуть ні одружитися, ні хреститися, ні навіть покаятися! Ви подумали про них усіх?» – закінчують свій лист грецькі миряни.

Переклад СПЖ та raskolam.net