08.08.2004. ХУСТ. Єпархіальна Рада звернулась до представників держави відносно провокування уніатами міжконфесійної ворожнечі
В Хустському єпархіальному Управлінні відбулись збори єпархіальної Ради на яких обговорювались питання внутрішнього життя єпархії та проблеми взаємовідносин греко-католиків до православних, які в останній час особливо загострюються. В зв’язку з цим, на Зборах Було прийнято Звернення до представників державної влади (Президента України Л.Д.Кучми, прем’єр-міністра В.Ф.Януковича, Голови держкомрелігій В.Д. Бондаренка, Голови Закарпатської ОДА Т.М. Різака та Начальника відділу у справах релігій при Закарпатській ОДА С.С.Йовжій) по даному питанні, в якому, зокрема, сказано:” Шановні представники державної влади ! Ми, православні священнослужителі Хустської єпархії Української Православної Церкви Закарпатської області, надзвичайно стурбовані агресивною поведінкою греко-католиків (уніатів) по відношенні до православних та просимо Нас прийняти міри до керівників цієї релігійної конфесії (Греко-Католицької Церкви (ГКЦ)).
Напевно немає такого населеного пункту на Закарпатті де б уніати не порушували права православних християн. Вдаються навіть до того, що проводять переманювання (вербування) людей до себе як обіцянками так і- різними подачками та відвертими підкупами і обманом, вдаючись навіть до осквернення народних святинь. Так, в 2003 році в с.Нересниця Тячівського р-ну при побудові нового уніатського храму стався нечуваний акт вандалізму над
могилами православних віруючих. В результаті цього знищено понад 30 (тридцять) могил. На їх місці залишились купи каміння, понівечені хрести, розбиті пам’ятники та вириті ями. 22 травня 2004 року в с. Колодне Тячівського р-ну Закарпатської області відбулась ще одна надзвичайна подія зухвальства уніатів. Вона почалась з того, що 21 травня цього ж року Начальник відділу у
справах внутрішньої політики при Тячівській райдержадміністрації Макусій Богдан Юрійович представив Голові Колоднянської сільської Ради греко-католицького священика Петра Степановича Креніцкі (громадянина Словакії), який в свою чергу заявив, що в с.Колодно є зареєстрована греко-католицька громада. На запитання Голови сільради на основі чого така реєстрація здійснена, П.Креніцкі відповів, що документи з часом будуть представлені.
Оскільки в с.Колодно немає уніатських віруючих і не помічалась тяга людей цього села переходити до греко-католиків, то жителі села почали виясняти, хто із односельців підписувався в заяві для реєстрації реко-католицької громади. В зв’язку з цим жителі села звернулись в Тячівську адміністрацію з проханням вияснити хто робив заяву про реєстрацію греко-католицької громади. Голова Тячівської районної Ради В.В.Кошілка доручив вияснити це питання Начальнику відділу внутрішньої політики Б.Ю.Макусій. Проте п.Макусій знехтував вказівкою В.Кошілки та не провів уточнення дійсності підписів у
заяві про реєстрацію уніатської громади в с.Колодно, а доповів як у Тячівську адміністрацію так і Начальнику відділу у справах релігій при Закарпатській ОДА С.С. Йовжій про те, що підписи в заяві про реєстрацію греко-католицької громади у с.Колодно відповідають дійсності, на основі чого і була здійснена реєстрація греко-католицької громади в с.Колодно та видано Закарпатською ОДА Свідоцтво про реєстрацію.
Насправді ж підписи сфабриковано, в заяву внесено прізвища людей які взагалі не являються жителями с.Колодно, а частина підписів була зібрана обманним шляхом нібито для реставрації старого храму (пам’ятника архітектури XV ст.). Не маючи згоди від представників сільської влади, ані місця для проведення молитви, 22 травня 2004 року уніати навколишніх сіл району, очолювані іноземцем П.Креніцкі, вторглись в с.Колодно та спровокували сутичку з православною громадою, зірвавши святкове богослужіння храмовою свята православних.
Такий метод фабрикації документів для реєстрації уніатських общин не поодинокі. Так, наприклад, гака ж подібна фальсифікація як і у с.Колодно відбулась і в с.Верхнє Водяне Рахівського р-ну. Не дивлячись на те, що всі підписи (окрім одного) щодо створення уніатської громади в селі були зібрані керівниками ГКЦ обманним шляхом, та всі, хто їх ставив, розібравшись в даній ситуації, відмовилися від створення уніатської громади і таким чином громада
ГКЦ в с.В.Водяне складається лише з однієї особи (що суперечить законодавству України), місцева влада передала цій «громаді» приміщення колишнього магазину. З якою ціллю це робиться!? Дивує те, що представники місцевих органів влади сприяють таким реєстраціям, загострюючи міжконфесійні стосунки, Окрім всього дивує й те, що на звернення православних до державних органів влади про негативні вчинки уніатів, які своїми діями порушують громадський спокій, органами влади не приймаються ніякі міри щодо врегулювання даної ситуації. Навпаки, через засоби масової інформації досить часто негативні події та вчинки уніатів, або інших конфесій, подаються так, що ніби-то це вчинено православними. Так в Закарпатті була викрита група рекетирів, якою керував греко-католицький священик, а ЗМІ роблять повідомлення так, що цим ніби-то займався православний священик. Недавно сталася інша ганебна подія, яку преса (Закарпатська газета «РІО») видала як таку, що вчинена православним священиком. На запит Хустського єпархіального Управління па основі чого поміщено фото православного священика під статтею, що освітлював цей факт, редакція газети не дала відповіді і по сьогоднішній, день.
Складається враження, що комусь, особливо в цей передвиборчий період, вигідно, щоб обстановка в регіоні була напруженою. Донедавна православні та греко-католики на Закарпатті жили більш-менш мирно, але після приходу на Закарпаття уніатського «місіонера» Петра Крініцкі міжконфесійний спокій став досить часто порушуватись. Напевно це пов’язано ще і чим, що керівником ГКЦ на Закарпатті став також громадянин Словаччини — єпископ Мілан Шашік. Вони, напевно, думають, що їм, як іноземним громадянам все дозволено, навіть вандалізм. При попередніх греко-католицьких єпископах Семедії та Маргітичі православні та греко-католики досить часто зустрічались на різних нарадах, конференціях, брали спільну участь у громадських роботах. Але теперішній керівник ГКЦ єп. Мілан Шашік так вороже настроює своїх священиків по відношенню до православних, що така зустріч сьогодні практично неможлива.
Православні християни Хустської єпархії Української Православної Церкви звертаються до Вас з надією, що Ви зможете допомогти, щоб уніати не втручались у справи православних та, щоб не порушували мир між людьми в Закарпатському краї. Також висловлюємо надію, що представники державної влади, які зобов’язані турбуватись про мир та спокій, не будуть своїми діями розпалювати між нашим народом міжконфесійні ворожнечі”.
Прес-служба Хустської єпархії