Україна Православна

...

Официальный сайт Украинской Православной Церкви

Новые епископы УПЦХиротония епископа Шепетовского и Славутского Никодима (Горенко)

Хиротония епископа Шепетовского и Славутского Никодима (Горенко)

3 июня в резиденции Предстоятеля УПЦ состоялось наречение архимандрита Никодима (Горенко) во епископа града Шепетовки. На наречении присутствовали митрополит Одесский и Измаильский Агафангел, митрополит Луганский и Алчевский Иоанникий, митрополит Черновецкий и Буковинский Онуфрий, митрополит Луцкий и Волынский Нифонт, архиепископ Ровенский и Острожский Варфоломей, архиепископ Владимир-Волынский и Ковельский Симеон, архиепископ Криворожский и Никопольский Ефрем, архиепископ Вышгородский Павел, архиепископ Белоцерковский и Богуславский Митрофан, епископ Шаргородский Пантелеимон, епископ Белгород-Днестровский Алексий.
Слово архимандрита Никодима при наречении:
«Ваше Блаженство, Ваші Високопреосвященства, Преосвященства,
богомудрі архіпастирі Христової Церкви!
Велике хвилювання і страх охоплюють мене, бо я стою нині перед Богом і вами – наступниками апостолів Христових, святителі Божі, в очікуванні тієї святої миті, коли благодать Духа Святого, через покладання Ваших святительських рук, поставить мене в череду апостольського служіння.
Священний трепет сповнює мою душу, коли усвідомлюю всю велич, відповідальність і труднощі єпископського служіння. Недостоїнство моє стоїть перед моїми очами. «Ніхто не достойний, – за словами святителя Іоанна Златоуста, – приходити, або наближатися, або служити Царю Слави», бо служити Йому «велико і страшно і самим небесним силам».
Святитель Григорій Богослов каже, що єпископ повинен бути захисником істини, який «стоїть з ангелами, славословить з архангелами, підносить жертви на горній жертовник, священнодіє разом з Христом, відновлює образ Божий, творить для вищого світу». А для цього треба «спочатку очиститися, потім очищати; вмудритися – потім умудряти; стати світлом – потім освічувати; наблизитися до Бога – потім вже приводити до Нього інших; освятитися – потім освячувати».
Але разом із тим моє серце сповнене радістю бути одним із працівників виноградника Господнього. Духом моїм уповаючи на Господа і на Його благодать, «немічне зцілюючу і збідніле наповнюючу», споглядаючи молитовно, бачу перед собою небесного Серафима з палаючим вугіллям від жертовника Господнього, я відчуваю дотик цього благодатного вугілля і чую внутрішній ангельський голос: «Приторкнулось оце до твоїх уст, і взята від тебе беззаконність твоя, і з гріха твого ти очищений» (Іс. 6, 7).
Пам’ятаючи слова Господа Іісуса Христа: «Не ви Мене вибрали, а Я вас вибрав і поставив вас, щоб ви йшли і приносили плід» (Ін.15, 16), щиро підкоряюся волі Божій і покірно кажу: «Ось я, Господи, пошли мене» (Іс. 6, 8), «нехай буде воля Твоя» (Мф. 6, 10).
І нині, коли через Вас, святителі Божі, Господь кличе мене до найвищого служіння на землі, що інше можу я вчинити, як не схилитися побожно перед волею Всевишнього та з синівською подякою до Вас за любов і довіру Вашу до мене сказати на Ваш поклик: „Дякую, приймаю і нічого не кажу всупереч».
Сьогодні, у цей благословенний день, пропливає перед моїми очами пройдений мною життєвий шлях. Коли споглядаю, як премудро вів мене Бог до служіння Йому, складаю щиру подяку Господу і прошу Його благословення на довірене мені високе служіння.
З великою синівською любов’ю дякую Первосвятителю нашої Церкви Блаженнішому Митрополиту Володимиру і Преосвященним членам Синоду за обрання мене на єпископське служіння. Намагатимусь виправдати вашу високу довіру і, скільки Господь відпустить віку, з честю нести його.
Мені відрадно, що священнодійство моєї хіротонії відбувається у духовному серці нашої України, земному уділі Пресвятої Богородиці – Свято-Успенській Києво-Печерській Лаврі. Свого часу Господь уділив мені радість бути послушником у цій обителі. Сьогодні, у день своєї особистої П’ятидесятниці, я віддаю своє життя у руки Пречистої Діви Марії і щиро вірю в молитовне заступництво Преподобних отців Печерських.
Молюся нині за батьків своїх, що привели мене на світ Божий, за всіх, хто піклувався і виховував мене. З вдячністю згадую архієреїв, священиків і благочестивих мирян, які з Божого благословення зустрічалися на моєму життєвому шляху і вплинули на моє духовне становлення.
Шанобливо схиляюся перед Вами, Блаженніший Владико, і дякую Богу за благословенні хвилини спілкування з Вами, за Ваші батьківські настанови і повчання.
Складаю синівську подяку своєму авві – Високопреосвященнішому архієпископу Симеону. Ви як турботливий пастир стали мені найріднішою людиною, саме ваше духовне керування вело мене до служіння Богу і Його святій Церкві. З Ваших уст я вслухався в євангельські слова, при Вас, як свого часу апостол Павло при Гамаліїлі, я зріс і став на церковну стезю. Надіюся, що і в майбутньому Ваші, дорогий владико, мудрі поради допомагатимуть мені нести цей відповідальний послух. І я буду у всьому старатися бути таким, яким би Ви хотіли мене бачити, і Вашу любов до себе нести у своєму серці.
Древня, прекрасна Волинська земля, яка стала мені колискою, зростила і виховала мене у нашій православній вірі. Саме у древньому володимирському кафедральному соборі я прийняв чернечий постриг. І у своєму земному житті, яке дарував мені Творець, і у вічності я не забуду дорогого моєму серцю духовного гніздечка, яким для мене стала найдревніша на Русі обитель – Зимненська. Чернечий подвиг, монастирське життя, духовність, молитва та любов сестер до Бога і Його Пречистої Матері надихнули і відкрили для моєї душі всю радість і цінність до життя з Богом.
Смиренно прошу нині вас, святителі Божі, ваших святих молитов і благословення на майбутнє моє служіння. Нехай з покладанням рук єпископів пошле мені Господь дар благодаті, укріпить мене, щоб бути мені пастирем добрим, подвизатися добрим подвигом віри і досягати успіхів у правді, благочесті, вірі, любові, терпінні і лагідності (1 Тим. 6, 11)».

4 июня в Трапезном храме Свято-Успенской Киево-Печерской Лавры состоялась архиерейская хиротония нареченного архимандрита Никодима. Божественную литургию возглавил Блаженнейший Митрополит Владимир. Ему сослужили митрополит Одесский и Измаильский Агафангел, митрополит Оренбургский и Бузулукский Валентин, митрополит Луганский и Алчевский Иоанникий, митрополит Черновицкий и Буковинский Онуфрий, митрополит Луцкий и Волынский Нифонт, архиепископ Сумской и Ахтырский Марк, архиепископ Ровенский и Острожский Варфоломей, архиепископ Тернопольский и Кременецкий Сергий, архиепископ Овручский и Коростенский Виссарион, архиепископ Львовский и Галицкий Августин, архиепископ Сарненский и Полесский Анатолий, архиепископ Владимир-Волынский и Ковельский Симеон, архиепископ Криворожский и Никопольский Ефрем, архиепископ Вышгородский Павел, архиепископ Белоцерковский и Богуславский Митрофан, архиепископ Житомирский и Новоград-Волынский Гурий, епископ Почаевский Владимир, епископ Бельский Григорий, епископ Шаргородский Пантелеимон, епископ Васильковский Лука, епископ Белгород-Днестровский Алексий и епископ Бориспольский Антоний.
Слово Блаженнейшего Митрополита Владимира при вручении жезла:
«Преосвященный епископ Никодим!
Милостию Всеблагого Творца через возложение рук собора архиереев и молитвы боголюбивого верующего народа ты сегодня воздвигнут на самую высокую иерархическую степень церковного служения в сане епископа. Отныне ты приемник апостольской благодати, а, значит, – продолжатель дела Христова. Твое служение состоит в учительстве, молитвенном предстательстве перед Господом, совершении Святых Таинств для примирения людей с Богом и единение с Ним в Царстве Его вечной славы.
Архипастырское служение велико по своему происхождению, призванию и достоинству. Святой апостол и евангелист Иоанн Богослов в книге Откровения пишет, что Иисус Христос, искупив нас „Кровью Своею, соделал нас царями и священниками Богу нашему; и мы будем царствовать на земле» (Отк. 5, 10). На духовную высоту архиерейского служения указывает и святитель Иоанн Златоуст, поясняя, что облеченный в сан священнослужитель, и прежде всего – епископ, хотя и совершает свое служение на земле, но установлено оно на небе и духовно даровано не человеком и не какой-либо другой сотворенной властью, но самим Духом Святым, Который допустил человеку, облеченному в плоть, принимать на себя служение ангелов небесных.
Высота святительского служения требует высокого духовного образа жизни. Епископ, как смотритель Церкви Христовой, должен быть примером во всем: в поучении, в разговоре, в подвиге, в молитве. Следуя примеру Пастыреначальника Христа, Который пришел не судить мир, но чтобы послужить ему (Ин. 12, 47), архипастырь должен проявлять себя не грозным судьей, но любящим отцом для своей паствы. Апостол Павел в Послании к Тимофею говорит, что цель «увещания есть любовь от чистого сердца и доброй совести и нелицемерной веры» (1 Тим. 1, 5). Так и ты постарайся воплотить в своей жизни первую и главную заповедь о любви к Богу и ближнему (Мф. 22, 37-39). Не думай, что вся твоя будущая жизнь будет устлана лепестками роз. Высота служения предполагает испытания и искушения. Епископ как пастырь добрый должен быть готовым положить свою жизнь за пасомое стадо; умереть для себя, чтобы жить для других; стать нищим, чтобы быть богатым в Боге; пройти голгофу, чтобы воскреснуть в Царстве Божьем. «Нет больше той любви, как если кто положит душу свою за друзей своих», – заповедует Спаситель (Ин. 15, 13).
Вчера в слове при наречении ты исповедовал пред нами свой трепет перед будущим служением. По-христиански и по-человечески это похвально и понятно, ибо призываешься к епископству в молодом возрасте. Но помни – молодость и высокий сан не должны быть поводом к надменности и, как следствие, отдаленности от паствы. Не медли прибегать к совету более опытных. Святой апостол Павел сегодня обращается к тебе: «Никто да не пренебрегает юностью твоею; но будь образцом для верных в славе, в житии, в любви, в духе, в вере, в чистоте» (1 Тим. 4, 12). Как служитель Христов укрепляйся наставлениями священномученика Игнатия Богоносца, епископа Антиохийского, который в послании к Магнезийцам писал, что «надобно не пренебрегать возрастом епископа, а, по силе Бога Отца, оказывать ему всякое уважение.., впрочем, не ему, но Отцу Иисуса Христа, Епископу всех. Итак, в честь Того, Который возжелал сего, нам надобно повиноваться без всякого лицемерия, потому, что такой (лицемерный) обманывает не этого видимого епископа, но Невидимого».
В минуты скорби находи утешение в молитве и не забывай своих наставников – прежде всего, Высокопреосвященного Симеона, архиепископа Владимир-Волынского и Ковельского, а также сестер нашего ставропигиального Успения Пресвятой Богородицы Зимненского Святогорского монастыря, которые духовно окормляли тебя.
Вступая на поприще высокого и ответственного служения, будь достойным епископом Украинской Православной Церкви, верным и преданным ее традициям, установлениям и канонам. Соблюдай единство Святой Вселенской Церкви Христовой.
А теперь прими этот жезл – символ епископской власти и преподай первое архиерейское благословение народу Божью, людям, которые сопереживали и молились о тебе в столь сакраментальные минуты твоей жизни».

Біографія єпископа Никодима (Горенко)
Єпископ Никодим (Горенко Віктор Васильович) народився 26 лютого 1972 року в с. Залісся Чорнобильського р-ну Київської обл.
У 1980 році після смерті матері Ткаченко Євдокії Іванівни батько Горенко Василій Іванович одружився вдруге, і це стало причиною переїзду на постійне місце проживання у місто Чорнобиль. У 1986 році після аварії на ЧАЕС родина була евакуйована в Кривий Ріг. У 1987 році юнак поступив у Криворізьке музичне училище, яке закінчив у 1991 році зі спеціальністю вчителя музики та співу. У 1991 році призваний до строкової служби у Радянській Армії. У 1993 році звільнений із армії у запас. У 1995 році ніс послух у Свято-Успенській Києво-Печерській Лаврі. З липня 1996 року несе послух у архієпископа Володимир-Волинського і Ковельського Симеона.
14 грудня 1996 року рукоположений у сан диякона єпископом Симеоном у Свято-Успенській Києво-Печерській Лаврі у храмі Всіх преподобних Києво-Печерських. З 25 грудня 1996 року призначений штатним дияконом Свято-Успенського кафедрального собору м. Володимира-Волинського.
10-го грудня 1998 року возведений у сан протодиякона. 1998 року поступив на заочний сектор у Київську духовну семінарію, яку закінчив у 2002 році.
3 червня 2001 року рукоположений єпископом Симеоном у сан священика у Свято-Успенському кафедральному соборі м. Володимир-Волинського
2 березня 2002 року єпископ Вишгородський Павел у Свято-Успенському кафедральному соборі м. Володимира-Волинського звершив над протодияконом Віктором чернечий постриг з нареченням імені Никодим, на честь святого праведного Никодима, тайного учня Іісуса Христа.
19 травня 2002 року Блаженнішим Володимиром, Митрополитом Київським і всієї України, возведений у сан ігумена. 24 вересня 2003 року возведений у сан архімандрита Блаженнішим Володимиром, Митрополитом Київським і всієї України. З 27 серпня 2006 року призначений на посаду секретаря Володимир-Волинської єпархії. Став студентом Київської духовної академії.
31 травня 2007 року за рішенням Священного Синоду УПЦ обраний єпископом Шепетівським і Славутським.
3 червня 2007 року відбулося наречення в Синодальному залі Київської Митрополії. 4 червня 2007 року рукоположений у сан єпископа. 10 червня призначено епископом Володимир-Волинським і Ковельським.