Україна Православна

...

Официальный сайт Украинской Православной Церкви

09.11.2006. ВІННИЦЯ. «Голос України»: «Історик з Вінниччини Олександр Роговий довів, що рід Достоєвських походить з України»

У серпні цього року на Вінниччину прибула експедиція літературознавців з Москви, щоб ознайомитися з матеріалами дослідника. Експедицію очолив академік Російської академії наук, президент Фонду
Достоєвських Ігор Волгін. Зібраний матеріал москвичі мали оприлюднити цієї осені на святкуванні 500-річчя роду Достоєвських.
Першим населеним пунктом, який відвідали гості, було село Війтівці Липовецького району. Саме тут з’явився на світ батько письменника — Михайло Достоєвський. Академік Волгін установив цей факт у 1991 році — зверніть увагу на дату — завдяки польським архівам. Щоправда, назву села переклав не зовсім точно — Войтовка. Йому не вдалося визначити територіальну належність села.
Волгін зробив припущення, що воно — десь у «Немирівському територіальному ключі Вінниччини».
1980 року у Війтівці прибув на роботу молодий історик, випускник Вінницького педінституту Олександр Роговий. Тоді він записав від старожилів легенду про Достоєвських — про те, що нібито батько письменника служив у Війтівцях священиком. Десь через рік роботи в архівах Роговий дізнався, що Достоєвський справді правив у сільській церкві. «Але то був не батько письменника, —
уточнює співрозмовник, — а дід на ім’я Андрій». Батько справді народився у Війтівцях (історик має документальне підтвердження цього). Звідси поїхав вчитися до Москви, став лікарем, серед його дітей був і майбутній письменник зі світовим ім’ям.
Священиками у цьому селі знали ще двох Достоєвських: батькового брата Лева та його родича Георгія. Роговий знайшов ім’я бабусі Федора Михайловича, Анастасії. Пізніше академік Волгін назвав цю знахідку дуже важливою. Бо літературознавці багато згадують про цю жінку, яка була тоді відомою людиною. Та встановити її ім’я московським дослідникам не вдалося. І раптом — така
удача!
Наших літературознавців знайдені матеріали цікавили мало. Тому й припадали пилюкою в домашніх архівах Рогового. Аж поки він не познайомився з московськими науковцями.
Колега академіка Волгіна, науковий працівник РАН, кандидат психологічних наук Микола Богданов у 2000 році зробив першу «вилазку» на Вінниччину. Після кількох днів пошуків «Войтовки» таксист нарешті довіз його до Липовецького району. Але нічого особливого не дізнався. Церкву в селі зруйнували ще у 30-ті роки, могили навколо неї майже зрівнялися із землею (священиків, як
відомо, ховали біля храмів). Йому порадили зустрітися з колишнім учителем, нині директором Липовецького районного архіву Олександром Роговим. «Він багато знає…»
Але вони тоді не зустрілись. Познайомилися спершу заочно: Богданов надіслав з Москви листа, на якого Роговий, фанатично захоплений дослідженнями старовини, відгукнувся одразу. Він, людина надзвичайно скромна, не приховує, що це московські науковці «запалили» бажання поглибити генеалогію роду Достоєвських. Краєзнавець використав усі відпустки останніх років на роботу в
архівах багатьох міст України.
Каже, що йому таланило на знахідки. Навіть вдалося розшукати два документи, на яких написи зроблено родичами письменника. Один з них залишив Іоан Достоєвський, старший брат згаданого Андрія Достоєвського, діда письменника. Іоан служив священиком у селі Скала нинішнього Оратівського району. Його автограф зберігається на метричній книзі. Ще один особистий підпис належить
теж уже згаданому Льву Достоєвському, дядькові письменника. Роговий каже, що він був останній із церковнослужителів Достоєвських на Вінниччині. Після нього в архівах їхні прізвища уже не згадуються.
Іллінці, Липовець, Немирів, Оратів і Погребище — райони, де жили предки Достоєвських на Вінниччині. Переважно вони служили у храмах. Наприклад, у Кальнику, Іллінецького району, священиком був двоюрідний брат письменника — Антоній Черняк. А в Животові Оратівського району правив у церкві тезко письменника — Федір Достоєвський. Роговий припускає, що саме він є
засновником династії Достоєвських на Вінниччині. Бере вона свій початок у ХVІІ столітті. Архівні документи свідчать, що Федора вигнали з церкви уніати.
Але згодом у храмі знову правили службу Достоєвські — спершу Андрій, а згодом — Іоан.
У Животові досі росте дуб віком понад 200 літ. Значить, пам’ятає Достоєвських. Під цим дубом Роговий і Богданов сфотографувалися. З 2000 року московський дослідник щороку приїздить на Вінниччину. Разом з Роговим вони відвідали всі місця, де жили предки письменника. Москвич каже, що тут ще стільки цікавого матеріалу — хоч перебирайся сюди жити!
У липні ц. р. Роговий возив гостя на Волинь. Там, у містечку Кличковичі, — ще одне родове гніздо Достоєвських. Про нього москвичі, з’ясовується, взагалі не знали. Крім того, Роговий здивував гостя ще однією обставиною: «Від Кличковичів, ось так через поле — село Лукове. Там я народився…» — «Це якась містика! — вигукнув гість. — В одному гнізді Достоєвських ти народився,
у другому — працював…»
Волинські предки класика мали дещо незвичні імена -Карл, Гомер. «Карл Достоєвський!» — це викликало захоплення у гостя. Сюди Достоєвські перебралися з Достоєва (нині Пінський район Білорусі). Це відомо давно. І москвичі вважали, що тут уже нема нічого нового.
Богданов, який розповідав Роговому про свої часті відвідини Достоєва, дивувався: «Чому в Достоєві так багато всього українського?» Аж поки Роговий не ознайомив його з «Енциклопедією українознавства». У ній є карта етнічних територій України. Нинішня Пінщина значиться у межах України. «Ти хочеш сказати, що Достоєвські походять з України?!..»
У грудні минулого року в Москві відбувся міжнародний конгрес «Російська словесність у контексті світової культури». Поважне зібрання проходило за підтримки уряду Москви. «Ось приклад, як нам треба дбати про розвиток літератури», — каже О. Роговий. Академік Волгін письмово запросив нашого
земляка до участі у згаданому конгресі. Оплатили дорогу і проживання, ще й вручили грант Фонду Достоєвських. Його виступ «Матеріали про Достоєвських в архівах України» учасники слухали з особливою увагою. По-перше, мало хто з російських літературознавців працює у наших архівах. По-друге, ім’я українського дослідника їм уже було відоме.
У співавторстві з Богдановим наш земляк надрукував у Москві та Санкт-Петербурзі п’ять статей про українське коріння роду Достоєвських. Дві з них — в авторитетному літературному альманасі «Достоєвський і світова культура» (серед його видавців — Інститут світової літератури імені Горького РАН, літературно-меморіальний музей Достоєвського у Петербурзі). Прізвище
нашого земляка значиться у 18-му томі повного зібрання творів Достоєвського, виданого у 2005 році, — сім разів видавці посилаються на архівні матеріали, знайдені О. Роговим. У Москві вже підготовлено до друку спільну з Богдановим книгу «Родовід Достоєвських: у пошуках утрачених ланок». Її планували видати до осені ц. р., до 500-річчя роду Достоєвських. «Ти навіть не уявляєш, яка про тебе в Москві слава!» — написав в останньому листі до Рогового Богданов.
А в нас його старання, каже мій співрозмовник, на жаль, нікому не потрібні. Навіть у періодиці не вдається надрукувати дослідження про Достоєвських. Дехто з редакторів каже: от якби це про Шевченка!.. Про спонсорську підтримку у виданні згаданої книги — годі говорити. А може, все-таки хтось із меценатів зацікавиться рукописом? Москвичі матимуть це видання. Справу вже вирішено.
Але й для наших студентів та літературознавців воно становить неабиякий
інтерес…
Віктор СКРИПНИК,Вінницька область.